Plain & Simple

[Foto] [Alexander] [Åsikter] [Rookie skills]

Helt enkelt droppat experiment

Publicerad 2013-04-17 00:20:14 i Experiment,

Jag tog och experimenterade med lite vatten idag(16/4), hade alltid velat testa fotografera vattendroppar efter att jag sett ett visst avsnitt av Time Warp. Kameran ville inte alltid som jag ville, men ibland så samarbetade han. Skärpan i de flesta bilderna är shit... får försöka klura ut hur jag ska göra för att fixa det tills nästa gång, måste även hitta något som kan suga upp allt ljus i bakgrunden. Vill även få reda på hur jag ska gå till väga för att få droppen i en färg medan vattnet är i en annan, såg såklart detta i Time Warp och det var så fruktansvärt coolt! Så om ni har lite tips på hur jag ska gå till väga med med mina olika mål så kommentera gärna. Jag ska även ge mig in på att göra ett vattenfall med de olika skålarna som jag tog kort på, så det ska bli intressant att se hur det går.

Måste bara påpeka att vissa av bilderna la jag in för att jag tyckte om hur vattnet såg ut, så om ni sitter och funderar på vad ni ska kolla på i någon bild där det inte någon droppe så är det på grund av det.

Kommentarer

Postat av: När Annie fotograferar

Publicerad 2013-04-17 08:58:02

Härligt experiment! Friskt vågat, hälften vunnet. Ett tips för att få skarpa vattendroppar i sådana bilder är att ha manuell fokus på, så att autofokusen inte gör bakgrunden skarp istället för droppen. Du hittar manuell fokus på objektivet, en liten knapp som i så fall ska stå på M, så du måste fokusera genom att vrida längst fram på objektivet. :-) Lättast är då också att man ställer kameran på något, i brist på ett stativ kan man ta en trave böcker!

Jättehärliga bilder!

Svar: Tack! I brist på stativ sist så använde jag mig av X antal diverse föremål i min omgivning. xD Såg rätt kul ut när jag tog ett steg bak och kollade över vad jag höll på med.
Alexander J. L. Augustsson aka Leffe

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexander J. L. Augustsson aka Leffe

En 91:a som lever livet i de småländska skogarna, tar var dag för sig och arbetar sig successivt här ifrån. Nyligen fattat tag om mitt fotointresse och tog kraft för att starta denna bloggen. Försöker utvecklas inom fotograferingen och som person, så om åsikter eller frågor uppstår hör av er. Annars är man rätt alldaglig antar jag, sitter en aning mycket vid datorn. Med hjälp av vänner och andra intressen så försöker man skrapa bort så mycket bortkastad tid som möjligt vid dumburken.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela